Veranderingen binnen het onderwijs

/ maart 18, 2014/ Uncategorized/ 0 comments

Is uw school klaar voor passend onderwijs? Grote veranderingen voor teams, ouders en kinderen wat natuurlijk de nodige zorg vergt. Dat veranderingen nodig zijn, is volgens Twinkelster noodzakelijk gezien de grote hulpvraag in de praktijk.

logo_passend_onderwijsWanneer ik als numerologe kijk naar het woord ‘onderwijs’ dan zit daar de 6 trilling op. Dit betekent: zorgen, verzorgen, samen zorgen, helpen en bijstaan. Fantastisch eigenlijk! Het onderwijs wil graag zorgen en inspelen op ieders behoefte.

Veranderingen binnen het onderwijs

Maar wat is de behoefte? Het – al heel wat jaren gebruikte – onderwijssysteem…werkt dat nog? Welke behoefte hebben de huidige kinderen eigenlijk?

Ik ben ervan overtuigd dat de behoefte van de kinderen van nu en het aanbod van het onderwijs niet goed meer op elkaar is afgestemd. En wat is de behoefte van de leerkracht, is daar al eens naar gekeken?

Op dit moment zie en hoor ik vele (oud)collega’s die zeggen vast te lopen. Zichzelf afvragend ‘ wat is er gebeurd…geen kind zit meer stil en luistert nog….hoe zit het met de opvoeding thuis….hoe kan ik zo lesgeven?’ Het kost de huidige onderwijzer energie, veel energie! Maar is vraag en aanbod hier nog wel op elkaar afgestemd? Sluit de manier van lesgeven nog wel aan bij de kinderen van nu?

Het is mij inmiddels wel duidelijk dat iedereen betrokken bij het onderwijs – kinderen, ouders, leerkrachten, begeleiders en onderzoekers – snakken naar verandering. Veranderingen die met zich meebrengen dat er adem kan worden gehaald. Geen druk, geen tijd, geen stress, geen controle, geen toetsen om te toetsen maar werken vanuit het hart in verbinding met elkaar waarbij de woorden RESPECT , VERTROUWEN en PASSIE een heel belangrijk fundament zijn.

Leerkracht of begeleider

Onderwijs, een open systeem, waar je veilig bent om kwetsbaar te zijn. Waar je ondanks de (persoonlijke) verschillen in verbinding kunt blijven door met elkaar te communiceren. Samenwerken aan verandering is een kracht die nodig is om het te kunnen realiseren. En elke verandering begint bij jezelf! Jij bent de verandering en daarmee kun je vandaag beginnen. Vraag jezelf af of je op dit moment vanuit je hart werkt. Is het onderwijs werkelijk waar je hart sneller van gaat kloppen? Ben je de leerkracht – op deze benaming zit voor mij kracht, druk, pressie  – of ben je de begeleider?

Begeleider betekent voor mij: iemand helpen op zijn/haar levenspad, iemand iets aanreiken, de weg laten ontdekken, de kinderen lopen zelf. Het klinkt zachter, vriendelijker, respectvoller. Een begeleider luistert en observeert naar de leerling en hoort, ziet en voelt waar het kind heen wil. Dit staat niet in de boekjes beschreven, want in het onderwijssysteem van nu luistert het kind en vertelt de leerkracht waar het heen mag.

Maar de kinderen van nu zijn wijs, heel wijs! Ze weten als geen ander waar ze heen willen…blij van worden. Ze willen doen waarvoor ze gekomen zijn, waar ze goed in zijn. Het is aan de begeleiders om ze daarin te steunen en verder te helpen. De kinderen van nu – en als je in je eigen spiegel durft te kijken wellicht ook jij – gillen hierom. Dus laten we beginnen…NU! Stop met doen, “ buffelen”, eindeloos vergaderen, toetsen, testen, checken, veelvuldig administreren en luister naar je hart. Kijk en luister naar kinderen. Zij openen je hart en geven je legio mogelijkheden. Daar word ik blij van, jij ook?

Laat hier je reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*