Geef jij ieder kind de ruimte?

/ januari 14, 2015/ Uncategorized/ 0 comments

Het jaar 2015 is nog maar net begonnen. Een frisse start van je klas; kinderen in nieuwe groepjes, nieuwe projecten en ideeën, Cito toetsen liggen klaar. Veel te doen de komende maanden. Een vol programma! Maar krijgt ieder kind de ruimte die het nodig heeft?

Organisatie

Terwijl jij als leerkracht druk bent met de organisatie van je groep en alles daar omheen, gebeurt er bij de kinderen ook heel veel. Kinderen in allerlei “soorten en maten”: al dan niet enthousiast, leergierig, open minded. Kinderen met hun eigen gaven en krachten. Kinderen van NU. Als leerkracht wordt er van je verlangd dat je alle touwtjes in handen hebt. Ga er maar aanstaan.

Het kind

Je hebt te maken met: je lesrooster, de handleidingen, de toetsen, testmomenten, individuele plannen, groepsplannen, ga zo maar door. Maar ook met kinderen. Ieder kind met zijn/haar eigen wensen en behoeften. Maar welke “voeding” is nodig?

Dierentuin

Laten we de klas met kinderen eens vergelijken met de dieren in een dierentuin. Ieder dier heeft zijn eigen ruimte, verzorging en voeding nodig. Je bekijkt ieder diersoort afzonderlijk en geeft de verzorging die nodig is. Het ene soort heeft veel ruimte nodig, terwijl het voor een ander dier kan volstaan met een klein hokje. Het ene dier wil graag geaaid worden, terwijl je het andere dier beter kunt laten. De voeding per diersoort wordt nauwkeurig bepaald, gewogen en gegeven. Alles voor het welzijn en de goede verzorging van de dieren.

Wat hebben kinderen nodig?

We gaan even terug naar de klas met kinderen. Ze zijn het grootste gedeelte van de dag in 1 ruimte, krijgen allemaal dezelfde basiskennis, test elk kind door middel van dezelfde toetsen veelal op hetzelfde tijdstip zodat je op basis hiervan kunt handelen. Maar is dit wat de kinderen van NU nodig hebben?

De overeenkomst

Wat is nu de overeenkomst tussen kinderen en dieren? Dat is de ruimte die ze nodig hebben, in de breedste zin van het woord. Laten we de kinderen stuk voor stuk observeren zodat we kunnen ontdekken welke ruimte ze nodig hebben. Wie heeft er kennishonger, wie leert door zich creatief te uiten, wie leert door te doen, wie mag je liever eerst even laten, welke kracht en gave heeft het kind, wie heeft moeite met tijd, enzovoort.fahmy_dot_tk_0000_71

Het vervolg

Vervolgens ga je in gesprek, echt in contact komen met elk kind afzonderlijk om een verbinding te maken waarbij er heel veel ruimte is voor het kind als persoon. Kijk, vraag en luister! Neem waar hoeveel ruimte het kind nodig heeft, welke “ingang” het kind heeft. Bepaal naar aanleiding hiervan zijn/haar “voeding”.

Kennis overdracht

Je zult merken dat het huidige lesaanbod niet (meer) aansluit bij het grootste deel van de kinderen. Het over een andere boeg gooien van kennis overdragen “nieuwe tijd” vraagt om het loslaten van oude lesmethodieken en de factor tijd, waardoor het vinden van creatieve oplossingen meer ruimte krijgt. Deze oplossingen zullen resulteren in een betere afstemming op het individuele kind. De kinderen zullen gemotiveerder en enthousiaster zijn en de kennis makkelijker tot zich nemen. Ook voor de begeleiders betekent dit minder stress , meer rust en quality time voor de kinderen. Zo heeft ook de leerkracht tijd en ruimte om zichzelf hierin te ontwikkelen en bekwamen.

Advies

Observeer, contact door te vragen, luister en verbind. Geef het kind de ruimte die het nodig heeft om optimaal zichzelf te kunnen zijn, zich te kunnen ontwikkelen zoals bij hem/haar past. De kinderen leren van jou, maar leer ook van de kinderen. Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laat hier je reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*