Hoera! Kleutertoetsen verdwijnen definitief.
Wat was ik blij met dit bericht, een fantastische beslissing. In het artikel van de NOS van vrijdag 6 juli 2018 kun je lezen: “Het kabinet zegt dat het niet bij de ontwikkeling van kleuters past om met schoolse toetsen te meten hoe ze ervoor staan.” Natuurlijk, helemaal waar! Maar wat ik mij afvraag: hadden ze dat niet eerder kunnen constateren alvorens het te implementeren? Dat had volgens mij een heleboel ellende en kleuterstress gescheeld. In ‘Hoera! Kleutertoetsen verdwijnen definitief’ lees je mijn visie op jonge kinderen.
De eigenheid van kleuters
Zit de wereld raar in elkaar? Van hogerhand worden er beslissingen genomen, die de leerkrachten op de werkvloer moeten uitvoeren en de kleuters moeten ondergaan. In mijn carrière als juf heb ik vele veranderingen voorbij zien komen. Deze maatregel om heel jonge kinderen bloot te stellen aan schoolse toetsen is er werkelijk één die ik nooit heb begrepen. Wanneer ze het mij persoonlijk hadden gevraagd, had ik het ze direct kunnen vertellen dat dit geen goed idee zou zijn. Of nog beter, had alle “ouderwetse” kleuterjuffen gevraagd die echt verstand hebben van kleuters. Dan had het kabinet kunnen horen dat je middels deze toetsen volledig voorbij gaat aan de eigenheid van de kleuter. Maar ja, we moeten blijven ontwikkelen en aanpassen daar waar nodig niet waar. Heel gezond, maar moest dat zo? Was het werkelijk nodig om kleutertoetsen in te voeren? Mijn antwoord: absoluut niet.
Hoera! Kleutertoetsen verdwijnen definitief
Wat willen kleuters nu eigenlijk? Spelen, ontdekken, vallen & opstaan door te handelen, doen waar ze blij van worden en vooral zichzelf zijn! En wat wordt er van ze gevraagd? Meedoen in het systeem. Maar een kleuter is geen systeem, echt niet. En daar gaan ze gelukkig ook nooit aan meewerken. Dan rijst mij direct de vraag: waarom zouden we dit willen? Waarom moeten jonge kinderen blootgesteld worden aan dit soort testen? Ik kan geen enkele reden bedenken wat het daadwerkelijke nut kan zijn, vooral ook omdat er andere mogelijkheden zijn die veel beter bij deze leeftijdsgroep aansluiten. Het enige waar ik op kom is dat we op deze manier controle proberen te krijgen op de ontwikkeling van het kind en vervolgens kunnen sturen en bijsturen daar waar de kleuter nog niet “op niveau” zit. En dan denk ik verder…hoe zit het met ons vertrouwen in de ontwikkeling van het kind.
Vertrouwen
Ik vind kinderen fantastisch. Ik geloof in ieder kind, in hun prachtige gaven en krachten, hun kijk op de wereld. Het zijn onze toekomstige leiders, werkers, wereldbewoners. Ik vertrouw erop dat er echt uit komt wat erin zit. En dat gaat sprongsgewijs! Want ja, dat wisten we toch al. Kleuters zijn niet in een matrix te stoppen, want dat werkt niet. Gelukkig wordt het aangepast, met als belangrijkste resultaat een ontspannen- en blije kleuter.
Een kleuter zit vol met mogelijkheden. Echt waar! Observeer en geniet, want van het ontdekkend spelen van een kleuter kun je veel leren.
Een fijne zomer!
P.S. Voor alle kleuters, prachtige wondermensjes: Leef, geniet, speel en ontdek erop los!