Een pet op in de klas kan een hooggevoelig kind helpen!

/ oktober 16, 2017/ HSP zone, Opvoedbureau, Scholen/ 0 comments

Een pet op in de klas kan een hooggevoelig kind helpen! Wist je dat?

Petten en mutsen zijn door de jaren heen een trend geworden. Het is niet alleen een hoofddeksel in de winter tegen de kou of in de zomer ter bescherming van de hete zon, maar het is ook nog eens een leuk modeverschijnsel. Maar wat je misschien nog niet weet, is dat het van nut kan zijn voor het hooggevoelige kind.

Een pet op in de klas kan een hooggevoelig kind helpen! Maar moeten we een pet op in de klas toestaan? 

teen-1718115_640

Een pet op in de klas toestaan? Natuurlijk!

 

 

Vanuit mijn ervaring in het onderwijs weet ik dat een hoofddeksel per definitie in vele scholen verboden is. Het is (vaak) een schoolregel; petten gaan in bakken en mutsen op de kapstok. Maar heb jij je wel eens afgevraagd waarom sommige kinderen bewust of onbewust een pet of muts dragen?

Nee?

Graag doe ik dat voor je uit de doeken. Eerst even een vraag. Wat doe je wanneer je last hebt van harde of vervelende geluiden? Juist…je handen op of je vingers in je oren. Het is een automatisme toch?

Sensoren

Nou zijn hooggevoelige kinderen gevoelig voor geluiden, energieën en invloeden van buitenaf. Dat komt bij hun niet alleen binnen via de oren, maar ook via de ogen en via de speciale “sensoren” die zij hebben. Alle informatie van dat moment komt dus via vele kanalen bij het kind binnen. Het kind probeert vervolgens alles een plek te geven. Daar heeft het tijd en ruimte voor nodig. Een enorme klus omdat de omgeving “gewoon door gaat”. Opletten, concentreren en filteren lukt op die momenten lastig of niet. Het resultaat? Een overload aan informatie, een vol hoofd en veelal een slechte prestatie.

Dit kan anders!

Deze bovenstaande situatie wordt anders wanneer het hooggevoelige kind een hoofddeksel wil en mag dragen. (NB. Het kan ook een capuchon van een trui of vest zijn.) Het hoofd, lees alle gevoelige sensoren, worden grotendeels beschermd tegen invloeden van buitenaf. Een overload aan informatie komt deels niet en deels heel anders binnen. Op deze manier raakt het hoofd niet vol zoals in het eerste voorbeeld. Het kind zal zich beter kunnen concentreren, voelt zich bovendien veel prettiger en kan beter presteren.

Ja maar….een pet op in de klas toestaan? Ik zie zijn ogen niet!!

KLOPT! Laat het kind daarom de pet achterstevoren opzetten. Zo is de nek ook nog beschermd. Met mes snijdt zo aan twee kanten. Het kind beschermd en de leerkracht ziet wat er gebeurt.

Het proberen waard toch!

Laat hier je reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*